Zakochaj się w Polsce. Zaproszenie dla marek detalicznych.

150x110

Przez ostatnie 25 lat Polska przeszła ogromną transformację od socjalistycznego reżimu do gospodarki wolnorynkowej. Stabilne fundamenty oraz zaangażowanie Polaków uchroniły kraj nie tylko od skutków światowego kryzysu gospodarczego w 2008 roku, ale przyczyniły się do dalszego rozwoju i rozkwitu, który przebiegał w szybszym tempie niż wynosiła średnia w Unii Europejskiej. Według najnowszego raportu zatytułowanego Zakochaj się w Polsce opracowanego przez ekspertów z BNP Paribas Real Estate Poland, pozytywne czynniki ekonomiczne stanowią o dużym potencjale Polski w zakresie ekspansji marek detalicznych.

Polska zapewnia zagranicznym inwestorom konkurencyjne koszty pracy, rozsądny rozmiar rynku, zróżnicowanie pod względem sektorów i otwiera realne możliwości tworzenia i rozwijania nowych podmiotów gospodarczych. Kraj ma stabilną sytuację rynkową, zrównoważony system podatkowy, dostępność kapitału i dynamicznie rozwijającą się infrastrukturę. Jedną z mocnych stron Polski jest dotępność wysoko wykwalifikowanej i wykształconej kadry. – mówi Patrick Delcol, CEO, BNP Paribas Real Estate, Europa Środkowo-Wschodnia.

Polska posiada doskonałe położenie geograficzne w Europie Środkowej i duży potencjał ludzki (piąty pod względem ludności kraj w Unii Europejskiej) z 38,5 miliona mieszkańców. W Polsce jest 8 aglomeracji o ludności powyżej pół miliona, z których dwie mają powyżej 2 milionów mieszkańców. Stopa bezrobocia w największych polskich miastach jest bardzo niska i oscyluje wokół 3,1%. Ruch turystyczny w Polsce przeżywa okres rozkwitu osiągając całkowitą ilość 16,7 milionów odwiedzających  w 2015 r. Przeciętnie zagraniczny turysta wydał  402 Euro podczas pobytu w Polsce w 2015 r., a turyści międzykontynentalni (USA, Kanada, Japonia i Australia) wydali nawet 1,238 Euro. Ilość pasażerów obsłużonych na lotniskach międzynarodowych w Polsce wzrosła o 48% w ciągu ostatnich pięciu lat, podczas gdy ilość hoteli pięciogwiazdkowych wzrosła z 45 (20111 r.) do 57 (2015 r.).  

Te fakty i liczby są często nieznane lub po prostu o nich się nie pamięta, mimo, iż z pewnością odgrywają istotną rolę w strategiach rozwoju sieci handlowych. Trudno jest oszacować tzw. „mobilną strefę zasięgu”, złożoną z turystów i biznesmenów podczas wyjazdów służbowych, a także ludzi dojeżdżających codziennie do pracy. Jednakże grupa ta stanowi tajną broń, której siła wydaje się niedoszacowana, jak również silny argument dla sieci handlowych, rozważających wejście lub dalszy rozwój sieci w Polsce. – dodała Anna Staniszewska, Dyrektor Zespołu Doradztwa i Analiz Rynkowych, Europa Środkowo-Wschodnia, BNP Paribas Real Estate.

Warszawa jest największym miastem w Europie Środkowo-Wschodniej (1,74 milliona mieszkańców) i najbardziej zasobnym biorąc pod uwagę siłę nabywczą na mieszkańca na rok sięgającą 11,751 Euro. W Polsce jest obecnie więcej niż 47,000 osób deklarujących posiadanie płynnych aktywów o wartości od 1 do 8 millionów Euro. 75% z nich mieszka w aglomeracji warszawskiej. W ciągu ostatnich kilku lat wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce rośnie średnio 15-20% w ujęciu rocznym.  

Średnie obroty handlowe na metr kwadratowy w Polsce wynoszą 2,352 Euro na rok. Wskaźnik dla dużych miast jest o 15-25% wyższy, a w przypadku najlepszych centrów handlowych może być jeszcze większy. Sprzedaż w sektorze mody w Warszawie wynosi 2,844 Euro na metr kwadratowy na rok.

Obecnie około 1,250 sieci detalicznych prowadzi swoje operacje na terenie Polski, co jest liczbą dwukrotnie mniejszą od dojrzałych rynków w krajach Europy Zachodniej. Niemal 50 nowych marek pojawiło się w Polsce w okresie od 2015 roku do pierwszej połowy 2016 roku i tylko 5 z nich  wycofało się z tego rynku. Te dane doskonale odzwierciedlają ogromny potencjał Polski. – podsumowuje Fabrice Paumelle, Head of Retail, BNP Paribas Real Estate, Europa Środkowo-Wschodnia.


dostarczył infoWire.pl